ارزشيابي توصيفي

دبستان پسرانه مسلم ابن عقيل تبريز
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Tuesday, May 06, 2003

در مدرسه مسلم بن عقيل

از متصدي پذيرش خانه معلم خواستم كه آژانسي خبر كند. پس از چند دقيقه ماشين پيكان كه راننده آن مرد كامل موقري بود آمد و سوار شدم و گفتم خيابان عباسي ايستگاه طاق. به تركي گفت به چشم. ده دقيقه اي در راه بوديم. معلوم شد كه راننده دبير علوم مقطع راهنمائي با 24 سال سابقه كار است! عرقي بر پيشاني ام نشست.
تبريزي ها رسمي دارند كه وقتي كسي را با ماشين جائي مي رسانند موقع خداحافظي از ماشين پياده مي شوند؛ خداحافظي مي كنند و بعد دوباره سوار ماشين مي شوند و مي روند. در طول سفر سه بار شاهد اين رسم بودم كه يك مورد آن را همين معلم عزيز انجام داد.

ديوار مدرسه مسلم بن عقيل از بيرون رنگ آميزي قشنگي داشت، به مدرسه نمي ماند، در كوچكي داشت مثل در يك خانه .زنگ در را زدم فرد نابينائي در را باز كرد كه بعد معلوم شد مربي تربيتي مدرسه و احتمالاً حق التدريسي است. در بدو ورود به مدرسه وارد يك هال مي شوي كه خيلي حال داشت! تميز تميز، و كف زمين موزائيك بود. بوي آب و جارو كردن خانه به مشام مي رسيد. آقاي طاهري مدير مدرسه جلو آمد احوالپرسي كرديم و وارد اتاق وي شديم كه دو ميز تحرير و چند ميز عسلي براي صرف صبحانه! و 8 صندلي معمولي پايه فلزي يك شكل داشت. اتاق بسيار آراسته بود. يك دستگاه پلي كپي قديمي بزرگ نيز روبروي ميز مدير قرار داشت. اسامي پايوران (كادر مدرسه) نيز كه شامل معاونين شيفت صبح و بعد از ظهر و مدير مدرسه
مي شد نيز روي ديوار اتاق، پشت صندلي آنها نصب شده بود. ديوارهاي اتاق به انداره 5/1 متر رنگ روغني و مابقي رنگ آميزي معمولي داشت.

ساعت 5/8 بود و به حساب خودم دير به مدرسه رفته بودم تا مشكل ديروز پيش نيايد. پس از كمي خوش و بش، آقاي طاهري كه مهرباني اش را ديشب هم در صحبت تلفني نشان داده بود گفت كه خوب الان صبحانه بخوريم يا يكساعت ديگر؟! دوزاري ام زود افتاد و گفتم الان بهتر است. اين مدرسه پنج كلاس دارد، در پنج پايه مقطع ابتدايي. ساعت 45/8 دقيقه زنگ اول خورد و معلمان ديگر هم آمدند و جاي شما خالي كه سرشير و نان بربري كنجيدي مخصوص گرد و عسل و چاي صرف نموديم! آقايان ديباج و آقا زاده معلمان پايه اول شيفت صبح و بعد از ظهر و چهار معلم و يك معاون شيفت صبح حضور داشتند و بعد از صبحانه آقاي طاهري گفتند كه بهتر است بقيه معلمان هم در جريان بحث هاي ما باشند. با خود گفتم يكي از دلايل جو صميمي موجود مدرسه، اين قبيل سياستهاي مدير است كه اطلاع رسان خوبي است!.

درمدرسه مسلم ابن عقيل نيز هر سه برنامه اي كه ديروز در مدرسه استقلال داشتيم تكرار شد. با اين تفاوت كه در اين مدرسه يك كلاس مجري طرح در شيفت صبح و كلاس ديگر در شيفت مقابل است. آقاي عزيز آقازاده كه براي من بسيار عزيز وگرامي است؛ سرگروه آموزش ابتدائي در ناحيه است. جوان فعال، باسواد و علاقه مندي است. آقاي ديباج در سال آخر خدمت خود در آموزش و پرورش است و 20 سال معلم پايه اول بوده است. فعاليتهاي انجام شده در اين مدرسه هم كاملاً با فعاليتهاي مدرسه استقلال هم سنگ بود با اين تفاوت كه پوشه هاي كار مدرسه مسلم، كاغذي و معمولي است و برگه هاي ثبت گزارش آن در يك دفترچه 60 برگ و براي هر دانش آموز يكي دو برگ اختصاص يافته است.

برخي تفاوت هاي نسبتاً مهم نيز در نحوه اجراي طرح در اين مدرسه وجود داشت. يكي اينكه در كلاس مجري طرح در اينجا هر دو سه ميز و نيمكت براي يك گروه دانش آموز در نظر گرفته شده و فضاي كلاس معمولي بهم خورده است. دوم اينكه براي تكميل كارنامه توصيفي در ابعاد جسماني و عاطفي با والدين مشورت شده و با نظر آنها كارنامه تكميل شده است كه نوآوري قابل تاملي است. معلم هاي مجري طرح در مدرسه مسلم بن عقيل همانند معلمان همكارشان در مدرسه استقلال پيشرفت دانش آموزان را در نوبت دوم سال تحصيلي تا كنون خوب ارزيابي
كرده اند. و هر چهار معلم از حجم زياد كتابهاي درسي و لزوم كاهش آن صحبت كردند.

از مجموعه گفتگوهائي كه از ساعت 5/8 تا 2 بعد از ظهر درمدرسه مسلم ابن عقيل با مدير، معلمان و اولياء دانش آموزان داشتيم جمع بندي كوتاهي ارائه مي گردد. همكاران محترم مي توانند با ارسال نظرات خود در comments زير پيام از اين جمع بندي رفع نقص كرده و آن را تكميل يا تصحيح نمايند.
جمع بندي من به شرح زير است:

1. پذيرش عميق ضرورت و لزوم اجراي طرح و ارزشيابي توصيفي در مجريان طرح در اين مدرسه وجود دارد.
2. مجريان طرح، حجم كتابهاي درسي پايه اول حتي كتاب بخوانيم و بنويسيم و حجم فعاليتهاي تعريف شده براي ارزشيابي توصيفي را بيش از حد لازم و آسيب رسان به فعاليتهاي يادگيري- ياددهي مي دانند و لزوم انجام اصلاحات در اين زمينه ها را متذكر
مي گردند.
3. در اين مدرسه با ابتكار معلمان، ارزشيابي دو بعد جسماني و عاطفي كارنامه توصيفي با مشاركت مستقيم اولياء و نظرخواهي از اولياء صورت گرفته است. چون معلمين قادر به مشاهده اكثر نشانه هاي ملاك هاي اين دو بعد در مدرسه نبوده اند و معتقدند كه اولياء هم به اين مسئله علاقه مندي نشان داده اند و نهايتاً ارتباط خانه و مدرسه از اين راه مستحكم تر شده است.
4. اولياء با اجراي طرح موافق بوده و دوست داشتند كه در سال آينده نيز فرزندانشان در كلاس دوم، مشمول اين طرح گردند.
5. كارنامه ارزشيابي توصيفي در اين مدرسه مورد نقد و بررسي قرار گرفته است و گزارش مكتوب زير در تبريز به من داده شد.

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger