ارزشيابي توصيفي

دبستان پسرانه مسلم ابن عقيل تبريز
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Thursday, April 17, 2003

بسمه تعالي
نقد و بررسي كارنامه ارزشيابي توصيفي
در مدرسه مسلم بن عقيل
با توجه به حدود دو ماه اجراي طرح ارزشيابي توصيفي موارد زير در خصوص كارنامه به نظر همكاران در مدرسه مسلم بن عقيل رسيده است.
1. در چك ليست عاطفي بند هشتم (از يادگيري موضوعات جديد لذت مي برد) بهتر است حذف شود.
2. در چك ليست هنر بند هفتم (برخي رنگهاي تركيبي را مي تواند درست كند) ضروري نيست.
3. در چك ليست وضعيت جسماني بند پنجم (حضور در فعاليتهاي ورزشي) تكراري است.
4. در چك ليست علوم بند آخر (نتايج فعاليتهاي خارج از كلاس را به كلاس گزارش
مي دهد) تكراري است.
5. در چك ليست جنبه اجتماعي بند هفتم (به موقع كارهاي خود را انجام مي دهد) تكراري است.در بند پانزدهم از دو نشانه (پرخاشگري نمي كند)و (ديگران را نمي آزارد) يكي كافي است.
6. در چك ليست حساب كردن بند پنجم( سه بند دايره و مثلث و مربع) در يك بند گنجانده شود و همچنين بند (11 و 12) در يك بند نوشته شود (نماد > = <) بند 14 اعداد را مقايسه مي كند تكراري است.
7. در چك ليست مهارتهاي شناختي بند 3( به ويژگيهاي خاص اشياء و پديده ها به دقت توجه مي كند) تكراري است. بند 14 (از هر پاسخي راضي نمي شود) در كلاس اول عملي نيست.
8. در چك ليست وضعيت خواندن بند 1 تكرار بند 2 مي باشد.

نكات مثبت طرح
1. اولاً برنامه ارزشيابي تو صيفي باعث مي شود كه معلمين محترم به همه نكات قوت و ضعف و تمامي عملكردها و رفتارهاي دانش آموزان دقت نمايند.
2. دانش آموزان وقتي كه آگاهي و دانش اوليه را پيدا مي كنند سعي دارند در كارها و بحث هاي كلاس دقيق تر شده و نسبت به جبران ضعف هاي خود تلاش مي كنند و مي خواهند خودشان را همپاي ديگران پيش ببرند.
3. وقتي چك ليست ها را براي اولياء توضيح مي دهيم همه خوشحال هستند كه نقاط قوت و ضعف فرزندان خود را مي شناسند و علاقه دارند كه كاستي ها را به مرور زمان جبران كنند و در بعضي از بندها انتقاد مي كنند و در مواردي كه ما بعضاً از آنها غافل هستيم ما را ياري مي كنند و ياد آور مي شوند كه در ساير مواقع بخصوص در منزل توانايي انجام بعضي از كارها را دارند و علاقه مند است (مثلاً در صرفه جويي . . .).
4. در چك ليست وضعيت جسماني در بند استفاده از تغذيه مناسب، اولياء استقبال خوبي بعمل آوردند.
5. در چك ليست جنبه اجتماعي هم كودكان و هم اولياء تلاش بيشتري مي كنند تا رفتار كودكان مناسب باشد.
6. در چك ليست مهارتهاي شناختي اولياء خود متوجه دقت دانش آموزان مي شوند و كودكان را ياري مي كنند كه با دقت بيشتري به محيط اطراف بنگرند و تفاوتها و شباهتها را دسته بندي كنند.
7. در ثبت گزارش براي فرآيند فعاليتهاي گروهي معلم سعي دارد با نگاهي ژرف و عميق به دانش آموزان دقت كند و دانش آموزان كنجكاو مي شوند كه در گروه بهتر كار كنند و در بحث هاي عملي و فعاليتهاي كلاسي شركت كنند. و باعث تفكر در آنها مي شود كه توانايي خود را بسنجند و پاسخهاي غير تقليدي بدهند تا نكات قوت و خلاقانه آنها در برگه هاي گزارش ثبت شود. ( دراين مورد خيلي حساس هستند) و سعي مي كنند كه كار عملي بهتري را ارائه دهند تا پوشه كارشان بر جسته و عالي باشد.

پيشنهادات
1. كارنامه ارزشيابي توصيفي بهتر است توسط دفتردار محترم آموزشگاه تكميل شود و معلم بعد از پركردن چك ليست ها را به دفتر ارائه نمايد.
2. ذكر تاريخ و علت انتخاب كارهاي بچه ها در پوشه كار (پورت فوليو) تقريباً وقت گير و زمان فرآيند ياددهي و يادگيري را از معلم مي گيرد.
3. انجام تمامي اين فعاليتها در كلاس وقت گير مي باشد و معلم مجبور است فعاليتهاي مدرسه را به محيط خانه بكشاند كه مشكلات و معايب اين كار هم لازم به ذكر نمي باشد.
4. با توجه به اينكه اين طرح خيلي خوب مي باشد بايستي تدابيري اتخاذ شود تا از حجم كار كم شود و طرح با موفقيت پيش برود مخصوصاً با توجه به تعداد دانش آموزان در هر كلاس، اين مسئله خيلي مهم است.




جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger